Seksuologische klachten

Seksuele problemen kunnen samenhangen met niet goed functionerende bekkenbodemspieren.

De bekkenbodemspieren oefenen immers druk uit op de vagina en daarmee zorgen ze voor frictie, voor een goed contact, tussen de penis en de vagina. Door deze frictie ontstaat er prikkeling van de clitoris en de vaginawanden en kunnen vrouwen genieten van gemeenschap. Indien er geen frictie is, is er te weinig contact tussen penis en vagina en kunnen zowel de vrouw als de man niet optimaal genieten. In dit geval kan het versterken van de bekkenbodemspieren tot verbetering van de klachten leiden. Wanneer de bekkenbodem te gespannen is kunnen er bij zowel mannen als vrouwen pijnklachten ontstaan.

Bij mannen kunnen er erectieproblemen ontstaan door een verstoorde bekkenbodemfunctie.

Seksuele problemen ontstaan vaak door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, na blaasontstekingen, na een buik- of prostaatoperatie of ter gevolg van een zwangerschap of bevalling.

• Pijn bij het vrijen
  • Vaginisme
  • Erectieproblemen

Bekkenfysiotherapie wordt volledig vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Wij declareren rechtstreeks bij de verzekeraar en worden vergoed conform het contracttarief. Dacosta Fysio heeft contracten met alle zorgverzekeraars. U heeft geen verwijzing nodig behalve wanneer u komt voor urineverlies. Op www.defysiotherapeut.nl kunt u alle polissen vergelijken. Wanneer u niet aanvullend verzekerd bent gelden deze tarieven.