Bekkenpijn

Bekkenklachten komen voor bij zowel zwangere vrouwen, niet zwangere vrouwen als bij mannen. Het bekken vormt een centraal punt in ons lichaam waar veel samen komt. Het zorgt voor de stabiliteit, het evenwicht en de geborgenheid van lichaam en geest. Tevens vormt het de ruimte waarin de buikorganen beschermd worden.

Het bekken wordt gevormd door verschillende botstukken en gewrichten. Het wordt aan de bovenzijde begrenst door de lage rug en de navel. Aan de onderkant wordt het begrenst door de bilnaad en het schaambeen. Het bekken is een ring die bestaat uit botten, gewrichten en een groot aantal spieren en banden. De bekkenring speelt een grote rol als het gaat om het overbrengen van krachten tussen de romp en de benen.

Bekkenklachten kunnen zich op vele plekken en manieren uiten en komen bij alle leeftijden voor. De pijnklachten uiten zich rondom de benige bekkenstructuren zoals de zitbeenknobbels, het stuitje, het schaambeen of het SI gewricht (de twee kuiltjes boven uw billen). Naast pijnlijke botten kan men ook last hebben van pijnlijke of zwakke spieren rondom het bekken. Dit kunnen de heupspieren, de bilspieren of de bekkenbodemspieren zijn. Ook kan de pijn uitstralen naar pijn in de lies, de buik, de bil of (een van) beide benen. Tijdens het lichamelijk onderzoek doet de bekkenfysiotherapeut daarom verschillende testen om uit te zoeken in welk lichaamsdeel de klacht zijn oorsprong heeft.

Wij zien dagelijks dat mensen veel hinder kunnen ondervinden van bekkenpijn. De pijnklachten kunnen erger worden tijdens zwangerschap en bij het doen van bepaalde activiteiten zoals opstaan, lopen, in bed liggen, traplopen en sporten.

• Bekkenpijn of rugpijn
  • Pijn in de onderbuik of geslachtsdelen
  • Opgeblazen buik of darmklachten

Bekkenfysiotherapie wordt volledig vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Wij declareren rechtstreeks bij de verzekeraar en worden vergoed conform het contracttarief. Dacosta Fysio heeft contracten met alle zorgverzekeraars. U heeft geen verwijzing nodig behalve wanneer u komt voor urineverlies. Op www.defysiotherapeut.nl kunt u alle polissen vergelijken. Wanneer u niet aanvullend verzekerd bent gelden deze tarieven.