Postpartumcheck

Zwanger zijn en bevalling is topsport! Na deze periode heeft je lichaam tijd nodig om fysiek, mentaal en hormonaal te herstellen. Veel vrouwen voelen zich in deze fase onzeker over hun lichaam en herstel of blijven zelfs last houden van klachten.

Tijdens een postpartumconsult van een uur bespreken we alle aspecten die belangrijk zijn voor een goed herstel. Bij de intake brengen we je verhaal, doel en/of klacht uitgebreid in kaart. We geven veel uitleg en advies om samen tot een tijdslijn te komen voor een veilig herstel.

Tijdens de afspraak van een uur maken we samen een keus welke fysieke checks er nodig zijn. Dit kan (een combinatie van) zijn:

• een check van de stand en spierfunctie van het bekken
  • een bekkenbodemonderzoek (uitwendig of inwendig)
  • een echo van de buikwand voor diastase en buikspieren

Na de afspraak heb je veel advies en oefeningen om mee aan de slag te gaan. Je krijgt een duidelijk advies over sport en de opbouw naar je doel. Soms blijft het bij een eenmalige afspraak en kan je zelf aan de slag. Wanneer er dingen naar voren komen die nog nadere begeleiding of behandeling nodig hebben kan er een vervolgafspraak worden ingepland.

• Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap
  • Stuitpijn
  • Pijn na een knip of ruptuur
  • Seksuele klachten
  • Sport en zwangerschap
  • Diastase

Bekkenfysiotherapie wordt volledig vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Wij declareren rechtstreeks bij de verzekeraar en worden vergoed conform het contracttarief. Dacosta Fysio heeft contracten met alle zorgverzekeraars. U heeft geen verwijzing nodig behalve wanneer u komt voor urineverlies. Op www.defysiotherapeut.nl kunt alle polissen vergelijken. Wanneer u niet aanvullend verzekerd bent gelden deze tarieven.